28‏/02‏/2009

الرجل الذي أرغب :)






لأول مرة أصرح لنفسي عن مكنون هذا الرجل

لم أكن أفكر أبدا في مواصفاته و لم أكن أعلم أبدا بمواصفات فتى الأحلام

حتى عندما كان يسألني البعض عنه كنت أفكر و هل أنا أفصل ثوبا عند حائك ثياب؟

و دائما كنت أقول رجل .....و ليس لي مواصفات

و لكن !! و مع تغيري للكثير في هذه الأيام و تحديدا بعد أن قرأت عن The law of attraction

قلت لنفسي فلنجرب

أصبت في مرات و خابت التجربة في مرات

أجرب :) برغم من أنني أقف خجلى أمام نفسي قبل أن أفكر و أقرر من هو هذا الرجل

و أخجل أن أقول هذا أمام العلن إلا أنني حسمت أمري و سأكتب و أجرب

الرجل الذي أرغب ..........


مواصفات نفسية

حنون
هادئ
رزين
مرح (مش سخيف)
طموح
مقاتل ( بيعافر في الدنيا مهما غلبته بيحاول معاها)
بيحس بالناس
شهم
كريم
صريح (يعبر عن مشاعره)
جريء (ليس وقح) مبادر
قوي ( مش العضلات اللي اقصدها)
طيب (و لكن يعرف بعض الخبث)
مش عايش في محيط نفسه و حياطان بيته
يقرر و يعلم أنه رجل بما يكفي كي يختار حياته و يقرر


مواصفات عقلية

ذكي
مفكر
مراقب ( يرقب ما يقول و ما يفعل و يرقب احتياجات من حوله و تغيراتهم)
محلل
برضه مش عايش في محيط قالب من الفكر الملقن (بمعنى آخر يفكر او الطابق العلوي قبل للاستعمال و ليس مؤجر)


مواصفات تفصيلية

مقتنع هو من نفسه و من تجاربه و حياته
بأن لي ذات مستقلة (أفكر ، أعمل ، أقرأ، أهتم بالسياسة، الفن، العمل الخيري، و الكثير من الهوايات)
بأن كوني امرأة هو اسم آخر لإنسانيتي و يعكس أن لي تشكيلة فسيولوجية مختلفة فقط أما الإنسانية فواحدة
فالرجولة ليست ذكر و من الممكن جدا أن تكون امرأة
و الأحاسيس و الفكر إن اختلف يحترم طالما لا يؤذي و لا يجرح
لي خصوصية و مساحة نفسية كأي انسان له أبسط الحقوق البشرية
سياج الفكر الذي باسم الحب و الخوف يقيد العقل هو أول مخرز يغر في قلب الحب
أن يحترمك عقلي و يحبك قلبي هو أنك امتلكت عمري
علاقتنا علاقة فيها الكثير فن التفاصيل و العديد من التفاصيل ما هي إلا درجات نصعدها يد بيد
فالحب قول و فعل و تقدير و تسامح و مودة و رحمة و في كثير من الأحيان تبادل للأدوار


مواصفات أحتاجها

سياسي يفهم و يدرك
متفاعل مع المجتمع و الحياة
معادن الناس عنده أهم أقدر من ماركات ثيابهم
يفهم الحياة
يفهم نفسه
يعلم تماما ما يريد
له من العلاقة الصحية مع الله ( التدين إن صح التعبير)ما يجعل حياتنا مغلفة بالاحترام و الثقة
يعتمد علي بقدر ما أعتمد عليه
يتفاهم
يتناقش و بمنتهى التحضر
يحترم ما يقول و لا يجرح قولا او فعلا احتراما لذاته قبل الآخرين
يظهر من الحب أكثر مما بنتظر أن يحب
فيه أصالة العربي


مواصفات شكلية
قد لا تعنيني الكثير و لكن هي لحظة القبول التي أرغب
( هي غالبا مع رجل شرقي الملامح)

ربما اطلب الكثير أو القليل

لا أعلم و لكن هذا ما مر ببالي و أنا أكتب ..............

ماذا تنتظرون رجالا و نساءً ؟

هناك 26 تعليقًا:

صبري سراج يقول...

كان ممكن توفري كل المجهود ده وتكتبي صبري سراج :D

ربنا يرزقك باللي يستاهلك ويقدرك يا لينوتشي ياااااااااا رب

غير معرف يقول...

hadool betla2eehum b 2osas disney;) good luck finding that guy
hehe

nA3'oUm HaNeM يقول...

لينووو في مصمم ازاء يجنن بباريس نبقى نروح له سوى نفصل راجل براحتنا :D

صبوغتي : انت مفيش زيك يا واد ;)

Yasmine يقول...

عجبتنى اوى اوى اوى الجملة دى
فالرجولة ليست ذكر و من الممكن جدا أن تكون امرأة

بجد يا لين جملة عبقرية :)

انا بقى الرجل الذى ارغب ليس موجودا على هذا الكوكب..عشان كده لا دورت ولا ناوية اتعب نفسي و ادور و اللى بشوفه حواليا سد نفسي عن الفكرة اساسا..

اقتناعى بانه مش موجود فى نفس قوة اقتناعى بان كل واحد فى الدنيا له شخص واحد بس مناسب له..و اللى يعرفنى كويس هيعرف قد ايه القناعة دى مسيطرة عليا

ReEm يقول...

ولا لا ممكن يكون موجود زي ما فكر زيك

موجود في عالم النساء فممكن يبقى في فكر

مشابه في عالم الراجل كله مقدور عليه عند رب العالمين

( الطيبون للطيبات ) و ربنا يجمعك باللي يكون زي ماتتمنيه

غير معرف يقول...

لينووووو
كتبتى فابدعتى واختصرتى كل خير النفس فى
الذكر والانثى
كما ابدعت ايضا اختك اميرة فى نفس الموضوع فى البوست الاتى
http://amira-7oby-ana.blogspot.com/

اسال الله ان يجمكم بما تحبون
منذر

blackcairorose يقول...

صدقيني
مع كل هذه المواصفات قد نقع فى حب من لا يمتلك نصفها وأحيانا ربعها

على الاقل تجربتي تقول هذا

leeno يقول...

ايه يا عم الثقة دي كلها

طب حغير اسم الموضوع انا و اعمله صبري سراج لول

leeno يقول...

يا غير معرف

مبتابعش ديزني و مبحبهاش كمان هههههههه

leeno يقول...

نغووووم

خليلك مصمم الازياء ان شاء الله بنعمل عنده فستان عرسك

leeno يقول...

أنا حرة

الرجولة مش حكر على الذكور في كتيييييييييييييير ذكوور و قليل من الرجال و كمان في كتير نساء بتنطبق عليهم صفات الرجولة .... انا مبسوطة ان الجملة عجبتك و بتوافقيني عليها


صدقيني لو حطيتي فبالك انه موجود و اكيد حتلاقيه حيحصل

و هو فعلا لكل حد مننا في واحد بس اللي يناسبه و هو اللي ربنا كاتبه


نورتي

leeno يقول...

طب يا رييم جامليني و قوليلي موجود ليييش بس صد النفس هاد؟؟؟


موجود يا ستي و حيظهر و اطلع عينه

هههههههههههه

leeno يقول...

منذر نورت المدونة و اكيد حشوف اللي اميرة كاتباه

و فرحانة انه الموضوع عجبك

ابقى اتفضل على طول

leeno يقول...

blackcairorose


انا متفقة معاكي جداااااااا

بس اهو زي ما قلت بنجرب

Here i'm يقول...

شوفى انا ولد .. بس أحب أقولك ان المواصفات دى مجتمعة .. أستحاااااااااالة :D

مش علشان مفيش رجالة و الكلام الفاكس دا :D .. علشان أنتى طالبة بنى ادم كامل .. و مفيش حد كامل من عم صبحى الزبال مرورا بمسيلمة الكذاب بتاع النت بتاعنا :D أنتهائاً برئيس جمهوريتنا الهمام .. الكمال لله وحده ..

بس ليا سؤال لولبى :D

هل انتى تستحقى الرجل اللى بالمواصفات دى ؟ :D

just kidding :)

dr.lecter يقول...

هههههه تعليق صبري جامد

بصي المواصفات دي معقوله وكويسه يس للاسف ممكن تلاقي تلاته ولا اربعه مواصفات مش موجوده او فيها عيوب

انا بالنسبه لي عاوزها زيي او احسن مني

عاوزها تعرف تتاقلم مع اي وضع

تعرف تتصرف كويس

منطقيه مرحه رقيقه مثقفه لازم ضروةري تكون مثقفه او علي الاقل اعرف اتكلم معاها في الحاجات اللي انا بحبها وتفكيرها يكون ارقي من تفكيري او قريب مني

ياريت تكون احسن مني في كل حاجه ياريت تكون احكم مني كماان


والغريبه ان فعلا قابلت واحده فيها 70 بالمائه من ده كله بس للاسف ماحصلش نصييب ومازلنا علي اتصال مؤقت وكاصدقاء رغم ان ده صعب اصلا


ياريت تكون شبه نوور الممثله ههههه

اصل بيني وبينك انا نفسي ارتبط بواحده سوريه او شاميه علي وجه العموم

يمكن لان اول بنت كلمتها علي النت كانت اردنيه من 10 سنين وكتنت باعتبرها اختاي الكبيره وصديقتي الصدوقه وكنا اكتر من الاخوات وكانت بتعتبرني اخوها الصغير تسال عليا دايما وتطمن عليا بس للاسف بقالي 3 سنين معرفش عنها حاجه خالص واتمني انها تكون بخيير



عامه انا مقتنع ان كل واحد مقدر له شخص معين من نصيبه ممكن ماتقالبهوش دلوقتي ولا بكره ولا بعده ولا السنه الجايه

بس هتخليكي مستنيااه وهتقابليه في الاخر

leeno يقول...

here I'm

ليه كدة بس انا عملتلك ايه عشان تسد نفسي و تقفلها فوشي كدة؟؟؟


على العموم انا استحق و نص و تلات اربع كمان

و لحقت نفسك و قلت بتهزر مكنش حيحصل طيب الحقيقية

leeno يقول...

يا دكتور انت اللي فيهم و الله اهو كدة مش كله داخل يقولي مش موجود


انا يا جماعة بحاول اطبق the law of attraction

ربنا يجمعك بالي تسعدك يا دكتور :)

شمس النهار يقول...

ونبي ونبي السلام امانه لما تلاقي الاسطوره ده
وبعد كده نعمل منه نسخ نوزعها علي الستات
شوفي خليكي واقعيه الكمال لله وحده
اناراضيه بنص الكلام ده

leeno يقول...

لا بقى دة لا اسطورة و لا كامل

:( و مش حعمل نسخ لحد

:‘(كفاية بقى تحطيم معنويات

يا جماعة في ناس كدة و الله يمكن مش كتير

و انا و واقعية جداااااا و الله

بس الفكرة اني بحاول اطبق the law of attraction

و في الاخر كله نصيب

Daily reviews يقول...

يا لولو انتي مش طالبة كتير ولا حاجة معظم الصفات اللي قلتي عليها بتؤدي للصفة التانية يعني المتفهم بيفهم الناس وبيقدر عقل وتفكير الناس حواليه، وببساطة اكتر التعامل لازم يكون على أساس الانسانية مو الجنس، ست او راجل الكل بشر والكل عنده عقل والعقل هو اساس الحكم على الآخرين.
ويا لولو اللي انت طالبتيه مو رجال كامل لانه اكيد حيكون في عيوب لانه الكمال لله وحده بس في عيوب عن غيرها بتفرق يعني ما يكونش بخيل او عصبي علافاضي والمليان.
يا لولتي الحلوة بتستاهلي كل خير وانا ما بشك لحظة انك رح تلاقي الرجل المناسب ان شاء الله وبالتوفييييييييييييق

leeno يقول...

حاضر يا دكتور ان شاء الله حنخلي بالنا من الموضوع دة

leeno يقول...

فدوش يا رافعة من روحي المعنوية

يا ستي انا ماشية بمبدأ تفاءلوا بالخير تجدوه

و ربنا قال أنا عند حسن ظن عبدي بي

و انا حسنة الظن باللي ربنا كاتبه

ربنا يوفقك فدوش

Fatma يقول...

الطيبون للطيبات

واكيد هتلاقي مستر رايت بتاعك لانك رائعة وتستاهلي كل خير يا لينوتشي

leeno يقول...

ايه الاحراج دة

مرسي يا فنونتي

و يارب يختارلك كل خير الدنيا و الاخرة يا قلبي

Amira يقول...

أنا طبعا عارفه ان الكومنت بتاعى متأخر جدا
بس والله وصلت للمدونة الرئيئة دى بالصدفة وانا بظبط نشر المدونة بتاعتى على جوجل
لقيت اللينك بتاعى عندك كتبه انسان زوق اسمه منذر
انه بجد مااعرفهوش
بس مبسوطة لانه جابنى لهنا من غير مايقصد
انا اميرة
اتمنى تتابعينى هنا
http://amira-7oby-ana.blogspot.com