11‏/02‏/2009

نظرت إليه قليللا و قالت : شكرا لأنك وهبتني الحياة على بطاقة الموت !!
و استدارت تستقبل ما تبقى من أيام حسمت أمرها أن تكون على قصرها هي عمرها

انطلقت سريعا و هاتفته : لا ترتبط بأي موعد الليلة ... نلتقي عند الثامنة ... أرجوك ... الأمر مهم ...

عندما علمت بأن البقية المتبقية من عمر مضى بلا إنجاز يذكر هو ثلاثة أشهر عل أسوء حال و ستة إن تفاءل الطبيب
وقفت لبرهة تطرد فيها الحزن و الأسف على الأيام و العمر الماضي و اللهف على قصر العمر الباقي

تجلت لها الأحلام و فكرت بأن أول الأحلام هو

هو الذي منعتها قيود العادات و الشكليات و المسميات من ان تخلع امامه قناع الصداقة الذي سترت به وجه الحب الكامن في قلبها له
كم من العمر مضى و هي تأمل و تحلم به
كم من الأيام ضاع لأنها كانت تخشى إن ظهر له أنه الحبيب ضاع منها كحبيب و رحل الصديق
و لكن اليوم العمر كله راحل
إما ان تحبه بكل ما تمتلك من جنون اليوم و إما أن ترحل بصمت و تنسى انه حلم رحل مع رحيل العمر

هي تعلم ان الحب ينفر من عينيه، على يقين هي بأن دور الصديق قناع يرتديه هو الآخر و اعترافه بالحب امر مؤجل إلى حين
و لكن كم مبقي من الوقت؟

كم من الوقت تستطيع ان تهدر في الاعيب و حسابات و توقعات ....

كل هذا اليوم لا يهم

أتمت استجماع شجاعتها و ارتدت ثوب أناقتها و زيف قوتها و ذهبت إليه

وقفت امام عينيه ترتوي من احتضانهما المعتاد لها كلما رأينها و انهارت كل قراراتها و شجاعتها و زيفها و قالت

انا أنوي الزواج ... سأرحل غدا ... و كنت اتمنى لصداقتنا ان تدوم أطول

( أي تفاهة هذه التي تتفوه بها؟؟ أينكل ما حضرته له من كلام عن الحب ؟؟ اين ما كنت تريد أن تقول؟ بأن حلمها به قد طال و أن و أن كل هذا انهار عندما رات عينيه ... كيف لها ان تمضي معه عقدا للحب تعرف هي موعد نهاية شراكتها به؟ و تعرف أيضا انها سترحل ليتعذب بعدها بما ناله منه؟ كيف أنهل أنا من كأس الحب مذاقه العذب و اترك لك قاع الكأس المر؟)

هو: تتزوجين من؟؟

هي : الموت !!

و رحلت .......................



**************************************************


الموضوع :

باقي 3 شهور او ست شهور من عمرك ؟ بصراحة بصراحة ايه الشيء او الحاجة اللي ممكن تعملها فيهم كان يستحيل تعملها لو كنت فاكر انه العمر فيه لسة كتيييييييييير


لو كنت مكانها؟ تختار

تقوله بحبك و تكمل اللي باقي من العمر معاه

تعمل زيها و تختار تهرب عشان ما يتعذبش بعدك؟

هناك 8 تعليقات:

Yasmine يقول...

ده انا حتى لو هموت بكرة مش بعد 3شهور..هختار اهرب بس مش عشان ما يتعذبش بس..عشان كرامتى ما تسمحليش انى اخد الخطوة الاولى حتى لو كنت عارفة انى بالنسباله اكتر من صديقة
مع انى بعتبر نفسي متفتحة الى حد كبير لكن فى دى بالذات الراجل هو اللى لازم يبدا..حتى لو كنت عارفة انها هتكون اخر فرصة بالنسبالى مش هعرف اعمل كده مهما كنت عايزة

بس مين عارف يمكن ساعتها احساس ان حياتى بتخلص يخلينى اتغاضى عن اللى اعتبرته ثوابت فى حياتى و يدينى جرعة شجاعة تخلينى اقول لكل واحد مكانه فين بالظبط فى حياتى..بما ان البنى ادم عادة مش بيقدرقيمة الحاجة غير لما تروح منه..ما جاتش على العمر يعنى

اسلوبك حلو اوى يا لين بجد :)

leeno يقول...

نورتي المدونة يا قمر و شهادة اعتز بيها انك تقولي عن اسلوبي جميل

خيارتنا على ما اعتقد بتختلف حسب الظروف و حسب لو كانت الخيارات الموجودة دة موجودة دايما او لفترة قصيرة

انا عن نفسيي معرفش ممكن اختار ايه !!!!


بس مقلتليش ايه الحاجة اللي ممكن تعمليها لو كنتي لا سمح الله في الموقف دة و مكنش ممكن تاخدي قرار تنفيذها الا في الحالة دي

صبري سراج يقول...

انا هعلق ع القصة

انتي بجد مبدعة

leeno يقول...

شكرا يا صبري :) انت دايما رافع من روحي المعنوية

Yasmine يقول...

تسلمي يا لين علي كلامك الحلو ده :) ... انا عمالة افكر من ساعتها و اخيرا عرفت.. هاخد بيت لوحدي في مكان فيه بحر و مش هقول لمخلوق علي العنوان ولا هركب تليفون :D

leeno يقول...

مش عارفة .... الوحدة صديقة احنا بنكرها بس بنجري ليها فوقت الشدة ليه ؟!

Daily reviews يقول...

والله الخيار صعب بس برضه ما رح اقله اي شي عن حبي ليه انا ممكن بقله عني مرضي وان مش ضايل في العمر غير فترة قصيرة وهو يختار يا يحاول يسعدني ويحبني على قد ما يقدر في الفترة الضايلة من عمري او يهرب ويسيبني؟؟؟
ولو هرب حيكون احسن من لو صارحني بحبه لاني مش حتحمل انه صارحني وفضل معايا عشان شفقة على حالتي!!!!
الموضوع جدا صعب والقرار ممكن يكون وليد اللحظة التفكير المسبق فيه صعب يكون منطقي....
يا لولو موضوع مؤثر جدا الله لا يحط حد في هيك موقف ويدي الجميع طولة العمر والهنا

leeno يقول...

و الله ما بعرف القرار بهيك حالة بيكون كتير صعب و بيكون تحت تاثير عوالم كتير

بس يمكن انسب اشي انك تصارحيه بالمرض لكن الخوف يضل معك شفقة مو حب !!