20‏/08‏/2008

المسامحة

سهل كتير انك تقول خطب في المسامحة وفوائدها و عظمتها ورقة و طيبة صاحبها
لكن بتقدر تفذها؟؟؟
تقدر تكون بطل المسامحة ؟
زمان لما كان حد بيئذني كنت بحاول انسى و بقد اسامح حتى لو بعد مدة
لكن مع مرور الأيام بقت المسامحة ملهاش مساحة في حياتي
و قلييييييييييييييل لما اغفر لحد بسهول او اقدر انسى ...طبعا غير ان اي بني ادم مبياخدش من صر فرصة و انين تتة و عشرة زي زمان
لما الغيه من حياتي بلغيه و من غير رجعة و اصلا مبكونش صبرت كتيرو لا فكرت كتير قبل ما اشطب علىاسمه و اقول باي باي
كل اللي كتبته كتبته مش عشان انا زعلانة من نفسي لا
علشان زعلانة ان اللي خلانيانسانة معنديش تسامح واحد من دمي و لحمي والمفوضيكون من اعز اناس
يارب اغفرلي
انا مش قادرة اسامحه
مش قادرة اكون مثالية و اسامح حد معندوش اي قيمة لانسانية الناس
معندوشايقيم غير لنفسه و لربت مهما اتسبب في دمارو خراب في حياة غيره
اتعلمت انه الميؤوس منه ميؤوس منه و الأمل فيه مضيعة وقت
و مسامحة اللئيم مذلة و لا يقدر بني ادم فيوم يخلي اللئيم كريم
علشان هيك انا مش سايبة فرصة لأي حد لا اتأل فيه و لا يئذيني
يارب سامحني انت المسامح الكريم
و انا بشر
انا مش قادرة اسامح و لا انسى

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

انا ايه اللى جابنى هنا دلوقتى :S
كلامك فكرنى بحاجات كتير ماكنتش عايزة افتكرها
مش كل حاجة ينفع تتفوت و حتى لو سامحت استحالة هنسى
انا زيك فى حد قريب منى اوى مش قادرة اسامحه..و لانه قريب منى اوى ماعرفتش اعمل زى ما بعمل عادة و اشيله من حياتى
سنين عدت و بتعامل عادى لكن من جوايا عمرى ما رجعت ولا هرجع زى الاول
مش شرط ابدا ان كل اللى غلط فى حقك تسامحيه..فى حاجات فوق طاقة البنى ادم مش كفاية وجع الغلطة نفسها هضغط على نفسي اكتر من كده ليه عشان اسامح من قلبى حد ماعمليش اعتبار
ما تقلقيش مش لوحدك:)

غير معرف يقول...

فعلا لكل بني ادم طاقة يقدرش يتحمل اكتر منها

و ربنا ما يمتحنا اكتر من صبرنا

نورتيني و اسفة لو دايقتك

غير معرف يقول...

ليس هناك حمـلٌ أثقل من البـر ..

من برّك فقد أوثقـك ..

ومن جفاك فقد أطلقـك ..

غير معرف يقول...

انا ما بقتش قادرة اسامح

انا بقيت وحشة اوي يا لين

ما تضغطيش على نفسك ..سيبي الزمن يتصرف

غير معرف يقول...

muslim

انت عممت الموضوع و سهلته و بسطته كتييييييييير

بس عموما انا بقيت بتبع الاسلوب دة عموما

غير معرف يقول...

فنونتي

انتي عمرك ما حتعرفي تبقي وحشة مهما حاولتي صدقيني الطبع بيغلب

مشكلة الزمن يا فنون انه طووووووول و مش بيتصرف