27‏/09‏/2009

عيد سعيد - أقرأ؟

كل سنة و كل حبايبي هنا طيبين

بعتذر عن تقصيري و عن عدم ردي على تعليقاتكم ولا المشاركة في مدوناتكم مع إني متابعها و بقرأ الجديد فيها باستمرار

طمنوني شو عاملين؟ و كيف قضيتوا إجازة العديد و أخبار المعمول - الكعك ؟ افتريتو زيي؟


بالمناسبة محتاجة رأيكم ....... بفكر بالكتاب الجاي اللي بدي أقرأه
و نفسي فكتاب يخطفني و أقرأه بنهم

أي اقتراحاتظ

هناك 13 تعليقًا:

Fatma يقول...

عايزة رواية ولا كتاب مفيد؟

عموما عزازيل رائعة انصحك بيها لو ماكنتيش قريتيها
مستوى ادبي خرافي وجذاب هتحسي انك لما تخلصي السطر محتاجة تقريه تاني

وفي نفس الوقت بيحمل معلومات تاريخية ظدينية عن المسيحية في قرنها الرابع الميلادي تقريبا وبداية انقسامات الكنيسة

بس فعلا بشكل خرااافي الرواية فعلا ادبيا رائعة

وحشتييييييييييينيييييييييي اويييييييييييييي جدااااااااا تعالى بليز بقى بقالي سنتين ماشفتكيش يا لين تعالى بجد :(

كل سنة وانتي طيبة

dr.lecter يقول...

قضينا العيد في البيت للاسف


لو علي الكتاب زي مفنون قالت لك عزازيل طبعا

فيه برده روايه بهاء طاهر الحب في المنفي جميله جدا وروايه برده ليوسف زيدان اسمها ظل الافعي بس جريئه جدا وفيها تحفظات كتيره

حمد لله علي السلامه وكل سنه وانت طيبه

leeno يقول...

فنونتي

انتي وحشتيني اكتر على فكرة و بجد و الله
و العيد الجاي باذن الله حنزلك مخصوص

نفسي فرواية اكتر من كتاب حاجة تخطفني و انا بقراها و زي ما بتقولي اعيد السطر مرة و اتنين و تلاتة

انتي تالت حد يقول عزازيل من القراااء الجامدين طبعا :)

ياللا حدور عليها و لو ملقيتخاش بقى تتصرفي و تبعتيهال ههههه

قضيتي العيد فين و عملتي ايه قوليلي

كل سنة و انتي راضية و مرضية باذن المولى

leeno يقول...

د. لكتر

ازيك؟؟؟

منور المدونة و الله و اهو رابع حد من القر اء الجامدييييييين بيقول عزاويل

عموما انا حاخد باقتراحاتك و اخليييهم على الليستة و ادور عليييهم

كنت بفكر في رواية بهاء طاهر بس لما دورت عليها ملقتهاش بس حدور تاني

كل سنة و انت طيب و ياريت تنورني دااايما

Fatma يقول...

لكتر

تصدق كنت هقولها على الحب في المنفى بردو :)

انا ماعجبتنيش اوي الافعى رواية كويسة بس مش رائعة

ذوقنا شبه بعض شوية في الكتب يا محمد

Yasmine يقول...

و انا اول ما قريت انك عايزة اسم كتاب كنت هقولك عزازيل و الحب فى المنفى :D
تقريبا هى مكتبة واحدة اللى بنتكسى منها كلنا :D

فى كمان ربع جرام بتاعت عمرو يوسف حلوة اوى

Yasmine يقول...

يا لهوى عمرو مين..اسمه عصام..يخرب بيت الانفلونزا و سنينها :D

Fatma يقول...

تصدقي يا نينا لسه ماقريتهاش

قصدي ربع جرام

قاعدة جنبي من ساعة معرض الكتاب اللي فات كل شوية اقول لا طيب هقرا الكتاب دا الاول وبعدين اقراها

انا لازم اقراها بقى بجد

افتكرت واحدة كمان

واحة الغروب ل بهاء طاهر بردو

leeno يقول...

هي كدة ثبتت الرؤيا .... عزازيل ... و حب في المنفى و بعدين نشوف غروب و ربع وقية ههههههه

شكرا يا احلى قرااء

عايزة نعمل مكتبة
كل حد يقرا كتاب يحبه يكتب اسمه هنا

و نبقى نشوف لو ممكن نناقشه بعدين

نفسي بصراحة ارجع انا تاني

dr.lecter يقول...

عمرو يوسف . ياعيني اظهر وبان عليك الامان هههههههه هو الوةاد فعلا امور وكوول وعينيه خضراء

الحمد لله اننا متفقين علي نوعيه الكتب

واحه الغروب حلوه جدا بس نهايتها معجبتنيش مش ماشيه مع قوه الروايه من اولها

ربع جرام حلوه ومهمه بس للاسف مكتوبه باسلوب بسيط وعامي مش مبتكر زي يوسف زيدان

ظل الافعي باعتبرها حاجه وثائقيه وبعدين دي متحيزه جدا للمراه

Fatma يقول...

اها حقيقي ظل الافعى متحيزة جدا للمرأة بغباء ودي المشكلة

انا لحد دلوقتي مش فاهمه ايه مشكلتها تحديدا مع جوزها

ولا فاهمه ليه كل دا اساسا ؟!!!! دي بني ادمه معقدة
الراجل ماعملهاش حاجة يعني على الاقل قبل ما تتهبل :)

انا حسيت الكاتب عايز يحط المعلومات كلها اللي بخصوص الموضوع في شكل رواية ففكست منه

المعلومات مفيدة بس الرواية مش اوي

عارف اللي جه يكحلها عماها
يعني بتحابي للمرأة قمت طلعتها في منتهى الغباء والعبط

Yasmine يقول...

يا نهارى يا فاطمة كل دا و لسه ما قريتيهاش!!!! بجد هتعجبك اوى هتحسى بمشكلة الادمان كانك عارفة الناس اللى هو بيتكلم عنهمو مع ان الاسلوب فى الكتابة بسيط الا انه فى عمق رهيب فى وصف حياة المدمن و اللى حواليه فى شكل حدوتة مش هتحسي بنفسك الا و انى فى اخر صفحة منها

لكتر موتنى من الضحك بجد :)))
بس انا ماليش فى العينين الزرقا نهائى الحقيقة :D

افتكرت كتاب كمان رااائع بجد لو عايزة تقرى حاجة انسانية
Tuesdays with morrie
بتاع ميتش البوم من احلى الكتب اللى قريتها فى حياتى بجد

و فى تغريدة البجعة بتاع مكاوى سعيد بس دا قديم شوية و شبه اسلوب علاء الاسوانى لو بتحبيه..

leeno يقول...

انا شاكرة لكل اقتراحاتكم

و عزازيل في السكة حاليا و الباقي جاري البحث عنه :)

متقطعونيش بقى من الامدادات دي

شكرااااااااااا كبيرة اووووووووووووي