06‏/09‏/2009

مخنوقة






انا بصراحة نفسي فحل حقيقي

انا عندي مشكلة يا جماعة ... و بجد مش بتدلع و لا بتبطر على النعمة


الحمدلله انا بشتغل في شركة كويسة و في خبرة هايلة في شغلي و مرتبي معقول و الشركة اجمالا كويسة و انا بحب طبيعة شغلي


لكن بجد مش قادرة أتأقلم !! مش حابة الناس و لا حابة الجو

طبعا في أمراض نفسية كتير لكن مش لدرجة تخليني مستحملش اصحى الصبح اروح الشغل

و انا بجد بحس بانقباض في قلبي كل يوم لاني حروح شغلي


بجد من فترة شهرين و انا بعد الايام تعدي علشان اكمل سنة و ابتدي ادور على مكان تاني (طبعا لسة قدامي 5 شهور !!)

اللي مدايقني اكتر انه مفيش سبب منطقي و لا قوي كفاية يخليني احس بهالاحساس
صحيح طريقة الشركة و قوانينها و جوها مختلف تماما عن كل الاماكن اللي اشتغلت فيها لكن برده مفيش داعي لكم الضيق اللي بحسه


وبرغم انه اهم الاسباب اللي كانت مدايقاني في الاول و كنت لو سبت الشركة ساعتها كان حبقى معاي حق 100 في ال 100خلاص خلصت ! و فايامها كانت الايام بتعدي بطريقة رهييييبة مع اني مكنتش لا مرتاحة و لا مبسوطة فوقتها
و كنت بحارب عشان اثبت نفسي لكن حالياً بجد و من غير مبالغة مش طايقة اشوف مبنى الشركة

و الله ما بتبطر على النعمة و بجد انا فمشكلة و مش عارفة احلها !!!!!!
انا كارهة احساس الضيق المستمر و مش قادرة اكمل بنفس الطريقة


بليز اللي عنده نصيحة عملية يقولي عليها



ازعجتكم أنا آسفة

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

مش عارفة النصيحة
لكن بجد

ادعي ربنا

أنا عارفة,حكاية إنك تحسي بغربة في المكان,دي,عارفااها ويمكن ساعات بحسها

ادعي ربنا

مش عارفة النصيحة,غير دي :)

Fatma يقول...

يعني انا افشل واحدة تنصحك في الموضوع دا بالذات

دوري على شغل تاني لانك شوية كمان ومش هتقدري اكتر واكتر

ولحد ما تلاقي حاجة مناسبة ترضيكي خليكي في شغلك

ومؤقتا خدي اجازة حتى لو اسبوع بس عشان تفصلي من جو الشغل وتزهقي شوية فتحسي انه شر لابد منه :)

mUsLiM يقول...

احساس صعب فعلا

لكن مش عارف اقلك ايه

احرجتينى بكلمة حلول عملية :)

لا ومكبرالى كلمة عملية اوى ياختى

هههههه

والله انا فى رأيى أول حاجه ممكن تعمليها انك متفكريش فى الاحساس ده كتير

وكل ما يجى فى بالك تصرفيه عنك

وتحاولى بعد كده تشوفى فى شغلك ايه الأشياء اللى فعلا مدايقاكى حتى لو كانت بسيطة جدا

وتحاولى تحددى هتتعاملى معاها ازاى ،،

وأكيد دههيدى تأثير كويس لما تحلى بعض المشاكل البسيطة ،،

لأن أبسط مشكلة فى الشغل بجد بتخنق الواحد

ده غير انك فى ايام مباركة تقربى إلى الله فيها واسأليه سكينة النفس ،،

لكن متستسلميش ابدا لإحساسك ده

الشعور ناحية الشغل دايما فى تغير وتقلب شوية تبقى فرحانه بشغلك ومكانك

وتحصل مشكله تلعنى الشركة واليوم الىل جيتى فيه

خدى الموضوع ببساطة

وحاولى توجدى لنفسك سعادة فى مكتبك وعملك عن طريق اى حاجه

فكرى وحاولى

لكن أظن الإنقطاع عن العمل أو البحث عن عمل آخر فى الوقت الحالى مش حل ابدا

بالعكس اى حاجه من دول بتزود عندك احساس الخنقة من شغلك

لأنى مش عاوزك تفكرى من دلوقتى فى انك تسيبى شغل

لسببين

ان التفكير ده مش هايخليكى مرحبه اوى بعملك هايخليكى دايما تحسى انه شئ مؤقت وهانت وهاشوف مكان تانى

ده غير انك لسه باقيلى على السنه اكتر من ست شهور

يعنى التدوير من دلوقتى مالوش لازمه وتعب على الفاضى

الا قوليلى

هما الوافدين فى مصر لازم يستمروا فى عقد العمل لمدة سنه :D

هههههههههه

يااااااااه ، أو مره أحس بمواطن ووافد فى مصر

معرفتش الكلمة دى غير لما سافرت

ههههههه

كلمة معفنه وافد دى والله

يلا

كل سنه وانتى طيبه يا اختى

وأتمنى أنى أكون افدت باى حاجه

لحسن باب النجار مخلع بينى وبينك :))

السلام عليكم

Yasmine يقول...

والله يا لين مش عارفة اقولك تعملى ايه بس بجد بجد انا حاسة بيكى جدا
انا وصلت لمرحلة انى بصحى من النوم مخنوقة قبل حتى ما انزل الشغل
بس زى ما فاطمة قالتلك ما دام مفيش قدامك شغل بديل يبقى استحملى لحد ما تلاقيه..خنقة الشغل اهون بكتير من خنقة الفراغ

بالنسبة للحلول العملية فانا هقولك اللى عملته يمكن ينفع معاكى شوية
اولا حاولى انك تخلقى لنفسك مكان فى الشغل..بمعنى انك تثبتى وجودك عشان تحسي انك ليكى لازمة اولا و عشان ما تزهقيش من قلة الشغل ثانيا

و ما تخلي حد يجبرك تعملى حاجة انتى مش مقتنعة بيها حتى لو كان مدريك عشان دا فى حد ذاته احساس قاتل..هم ليهم ان شغلهم يتعمل صح..يتعمل ازاى دى بتاعتك انتى لوحدك

و بالنسبة للمرضى فانا لو حكيتلك على اللى عندى هتعرفى انك مش لوحدك اللى عايشة فى مستشفى المجانين..بس عايزة اقولك ان الحاجة الوحيدة اللى ممكن اقولك انى انجزتها فى المكان دا و انا بقالى تقريبا سنة فيه هى انى عرفت اتعامل مع الكل من غير ما اخسر ولا حد فيهم بالعكس علاقتى كويسة جدا بالكل سواء اللى بحبهم او اللى ماليش فيهم..فخدى فكرة المرضى دى عشان تتعلمى بيها ازاى تتعاملى مع الناس..و بجد دا بيديكى خبرة رهيبة على المستوى الشخصى..فحاولى تبصى لنص الكوباية المليان

حاجة كمان..حاولى تزودى قيمتك فى سوق الشغل باى كورسات او دراسات فى حاجة لها علاقة بدراستك او لها علاقة بشغل بتحبيه عشان لما تبتدى تدورى على شغل جديد يبقى عندك فرص اكبر انك تتقبلى فيه

و ابتدى من دلوقتى ابعتى الcv بتاعك اونلاين فى الشركات الكبيرة عشان على ما يجيلك رد تكونى قربتى تخلصى السنة..يا رب اكون عرفت افيدك يا لين :)