21‏/06‏/2008

صعبانة علي نفسي

كل مشكلة في الدنيا و اكيييد الها حل

مش هو الكلام اللي بنسمعه كلنا من يوم ما اتولدنا؟؟

و اللي مشكلة حياته مش في ايده حلها و لا يقدر على حلها و جرب كل الوسائل و معرفش يحلها ؟

الحل اللي شايفه انه يهاجر او يستنى موت حد

او يشوف المجتمع بيحاكم حياته عشان حد هو ملوش ذنب انه انسان مبيحترمش حد و لا حتى نفسه

كل يوم عن يوم عم ينظلم و عم يحاول يعيش او يتعايش برغم الظلم

و مع هيك ميقدرش يقول للمجتمع حاكموني عني انا و انسو مين عايش معايا انا

ميقدرش يقولهم فكرو فيوم واحد انكم تقدرو افعالي انا بعيدا عن قوالب المجتمع المتخلفة اللي ياما طحنت ناس و داستهم

بمنتهى القسوة لمجرد مجموعة من الافكار اللي اختلقها مجموعة من الناس و رسمو منها مجتمع خاضع لتذاكي الاغبياء

و من سنين بيدعي ربنا يفرجها و مستني الفرج

يهرب من احساسه بالعجز و القهر باي طريقة؟؟

يحب الحياة ؟

يتفائل؟

اظن بعد سنين من المحاولة و سنين من المقاومة و سنين من اليأس

من حقي تكون صعبانة علية نفسي

و اصرخ بأعلى صوت حرااااااااااااااااااااااام تعبت

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

حبيبة قلبي انتي يا لين :)

عارفه

مؤخرا بقى بيجيلي تساؤل غريب

هما ليه الطيبين في الدنيا بيتعمل فيهم كدا :)

غير معرف يقول...

مش عارفة اقول ايه بس حسيت في كلامك انك تعبت بجد

اعتبريه ابتلاء الشخص الطيب واللي ربه يحبه بيبتليه + انه الانسان الصح دايما يلاقي عقبات و انه الناس ضده لانه ببساطة صح في زمن الغلط هو سيد الموقف

و ربنا يعينك و يقويكي

غير معرف يقول...

فنونتي

و الله عندي نفس التساؤل و نفس الحيرة

عارفة انا بجد محتاجالك جمبي اليومين دول... محتاجة ليكي عشان انتي اللي زيي انا اللي فقلبك فقلبي انا


...............

غير معرف يقول...

شكرا يا ريم على الدعاء

ربنا يفرجها يااااااارب


اتمنى انك تفضلي تدعيلي دايما

غير معرف يقول...

لين..من حقك على نفسك..اسعديها..واتمنيلها كل خير

غير معرف يقول...

اكيييد يا ايمان منا علشان كدة بحاول :)