15‏/06‏/2008


فيروز


علاقتي بفيروز قديمة و من ايام انا لا أذكرها حاليا .. رافقتني فيها في ذكريات و رقصات و ضحكات و حتى دموع


فيروز علم فني لست أنا من يمكنه التحدث عنه .. أحببتها بكل رنة حب دق بها صوتها عشقت طلة الشموخ و بهاء العزة في وقفتها ... تعلمت منها أن القوة .. الرقة .. الحب .. الصبر .. الاحتراف .. العزة .. الجموح .. العذوبة كلها خليط يميز كون المرأة أنثى لا تقهر و لا تقاوم.


على مر من الأعوام اعتدت أن أستقبل النهار بصوت فيروز


أن أستهل الصباحالندي بصوت فيروز


لا أكل و لا أمل من رقتها عنفوانها شموخ الأنوثة في عذب صوتها


كم مرة غنيت معها بعدك على بالي ... و دمعت عيناي


كم مرة غنيت سلملي عليه و عيناي تدمع و أنا أحتضن صورة حبيبي الراحل


كم مرة تذكرت طفولتي و أنا أدندن طيري يا طيارة طيري .. و تذكرت بيت الجيران و لعبي و ضحكاتي و أصدقائي و أحبابي


كم مرة تمنيت أن أغني أنا لحبيبي لحبيب غائب


و كل يوم منذ سنين أفتح عيني لأدير الراديو على أي قناة تتقن فن أغاني فيروز



و اليوم و بعد سنوات تعدت العشر أروي قصتي مع أنية


قديش كان في ناس فهي أنا و أنا في تلك الأغنية





فيروز


أنت الحب .. الحياة .. الفن .. الحنين و الذكريات


باختصار حتى لا أطيل و إن كنت لم أوفيها الوصف


تلك فيروز لي


من لكم كما فيروز لي


و إن كانت فيروز تعنيكم كما تعنيني


اكتبو لي عن فيروز


و من أنتم من أغاني فيروز





هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

يالله على فيروز

حياة كاملة بعيشها بين اغانيها

اعطني الناي وغني هيا انا

حبيتك والشوق انقال كانت رفيقة قصة حبي

نسم علينا الهوا اغنية تبكيني

شايف البحر شو كبير عشت فيها اول احاسيس حب خيالي في خيالي فقط

سألتك حبيبي سؤال احتار فيه قلبي كتير

بالذات الحتة بتاعت انا كل مابشوفك كأني بشوفك لاول مرة حبيبي

انا كل ماتودعنا كانا اتودعنا لاخر مرة حبيبي

كيفك انت لحظة خايفة اعيشها اوي

فيرزو حياة يا لين

موضوع رقيق زيك يا قلبي :)

غير معرف يقول...

كنا نتلاقى في عشيي

زهرة المدائن

اعطني الناي

سألت حبيبي

سألوني الناس

حبيتك بالصيف

حبيتك تانسيت النوم

نسم علينا الهوى

هو انا هكتب كل اغانيها ولا ايه

اهي فيروز دي الحاجة الوحيدة اللي كل العرب بيتفقوا عليها باختلاف اجيالهم وثقافاتهم

غير معرف يقول...

بعشقها عشق عنيف
بموت في رقة صوتها

وياسلام على فييروز لما تتسمع الساعه سابعه الصبح مع لسعة هوا بارده
وفنجان قهوه في البلكونه
ياااااااه

من اكتر اللحظات اللي كنت طايره فيها من السعاده بسبب فيروز كانت قريب اوي
لما كنت ماشيه مع واحده زميلتي على كورنيش النيل وقت الغروب وبنسمع اغنية يا أنا يا أنا وبنغني معاها
مش قادره اوصفلك احساسي بجد ساعتها
وخصوصا لما بتيجي جملة وانسرقت مكاتيبي
وعرفوا انك حبيبي

تذكر اخر مره شفتك
شط اسكندريه
حبيتك بالصيف
راجعين يا هوا
بكتب اسمك يا حبيبي
نحنا والقمر جيران

فظيعه الست دي

بوست جامد اوي يالين

غير معرف يقول...

أقولك حاجة ومتزعليش مني

بحب لفيروز أغاني

بس نجاة

أكتر وأكتر وأكتر :)

غير معرف يقول...

لا هي جميلة خالص خالص والله

متزعليش :)

ليها

بعدك على بالي

جميلة بجد :)

غير معرف يقول...

مش معقول ازعل دة رأيك يا ايمان

و انا كمان بحب نجاة بس عشان ماما بتحبها

غير معرف يقول...

فيروز باغانيها هيا الحياة الي عشتها والي بعيش بيها

مينفعش اني اصحى غير وانا بسمع لفيروز وكتير ايام بنام على اغانيها خاصة سكن اليل

فيروز جمعت كل الصفات في اغانيها ونقلتهم لنا باحساس اروع

كتير كانت ففرحي
وفحزني بتذكر اخدو حبيبي
وكمان سنرجع خاصة لما كانت بتقول
بان البلابيل لازلت تعيشو باشعارنا

فيروز بجد بتخلي دموعي تنزل

حتى وانا فعربيتي بستمتع معاها
حتى انو مره وقفني شرطي عشان حطه
اغنية ارجعي يا الف ليله بصوت عالى

لو بدي افتكر اسامي اغاني فدا كتير
بس انا بحب اسمع كل اغانيها الحزينه وفلكلوريه وعاطفيه ووطنيه

كم اثرت فيا اغنيه اهواك ...اهواك بلا امل خاصة بتاثر فيا لما تقول : يا بدر انا السبب احبب بلا امل

مش كابن هيك تكون
نسم علينا الهوى
شط اسكندريه

القدس لما بتقول : مريت بشوارع شوارع القدس العتيقه ادام دكاكين الي بيكيت من فلسطين
زرهة المدائن
بحس ان نفسي ازور فلسطين وبحزن على فلسطين بجد

وفي اغنيه مو فاكره منها غير مجروحه فبحر النسيان

وفي اغنيه كمان بتقول عم بدور عن حب جديد عم بلاقي عيون الناس عليا

سلملي عليه كتير بحبها

ومن قلبي سلام لبيروت ...اغنية بيروت
شو بحبك يا لبنان

يا مختار المخاتير
ريمه

وبحب اوي اغنية انا مو فاكره الكلمات كتير بس بتبتدي بالو بعدين بتقول جدي يا جدي اشتقتلك يا جدي
اظن كدا كلمات اصل انا مش بحفظ كويس

شو بخاف
انا فزعانه
لو كان قلبي معي
لا تسالوني
طلت ذكرى لقاء
يا شادي الالحان
تنذكؤ ما تنعاد
سالتك حبيبي

في كتير اغاني والله الواحد شو بيفتكر ولا يكتب

فيروز دي حاجه غير عاديه

انا فالبيت اهلي بيموتو فيها
وانا بعشقها
وحتى اختي الي عندها اربع سنين بقت بتحبها اوي

missAlgiers

غير معرف يقول...

فيروز دى اسطورة مش ممكن تتكرر تانى

بعشق غنوة بعدك ع بالى جدا..
وشط اسكندرية..بما انى اسكندرانية:)

وحدن..
حبوا بعضن
كيفك انت
معرفتى فيك"الغنوة دى متهيألى اقصر غنوة هى عملتها بس تحفة بجد.."

شايف البحر ..من اقرب الاغانى ليا

سألونى الناس عنكـ..

زهرة المدائن..ببكى لما اسمعها..يخربيت احساسها فيها:)

أمس انتهينا..بحبها اوى الغنوة دى

اديش كان فيه ناس..سمعتها لما فنون كتبتها ف مدونتها..ادمنتها :)

بكتب اسمك...مشوفتش ف روعة الغنوة دى

بكرة بيجى نيسان..من الاغانى النادرة اللى تتسمع بجد

لملمت ذكرى...بتقطع قلبى:(

م الاخر الست دى عبقرية بجد..

غير معرف يقول...

missAlgiers

اولا فرحااانة جداااا جداااااااااا

بوجودك ف مدونتي و كتابتك الرد الرااااااائع دة

انتي موسوعة لفيرووز بجد

و فكرتيني باغاني من زمان مسمعتهاش

وحسمعها دلوقتي

انا بعشق فيروووز

و مدمنة على فيروز لازم اسمعا كل يوم الصبح

نورتيني بجد و نوريييني دايما

غير معرف يقول...

موني يا قمممرررر
بتحبي اغاني حلوة اووووووووي لفيرووز

وحدن دي لوحدهها بتدبحني اغنية صعبة بجد

و قديش كان في ناس

دي حكايتي تقيبا ههههه

نورتي يا جميلة

غير معرف يقول...

مرسي على ترحيب جميل
وانا قلت كلام بسيط فحق انسانه بعشق صوتها واغانيها

جاى على بالي ناو اغنية تيجي ولا لا تيجي

اغاني فيروز ما بتتوصفش بس وعلى فكره

في جروب اسموil divo مش فكره انهي اغنيه ليهم وخديني موسيقى لاغنية تبع فيروز واما سالوهم على مزيكا دي فمره

قالو انها للست العظيمة فيروز وانهم برغم ما بيفهمو اغانيها بس بيحسو بان صدا اغانيها قويه بجد ودا الي خلاهم يتجراو ويخدو موسيقى تبعها ويعملو بيها مقطع لاحد اغانيهم

missAlgiers