20‏/03‏/2009

أحداث يوم ما





وقفت أستجمع أنفاسي الخائفة و أنا أحدق بهذا الباب الحديدي الأزرق
أفكر كيف يقسو عليهم و ربما يحميهم و كيف يمنع عنهم أحداث العالم القريب البعيد
أنت مجرد باب أزرق فلماذا ترعبني
ترعبني المآسي التي تنتصب بلونك الغامق كي تخفيها !
احتبست أنفاسي و هممت نحو الباب أدفعه لأجدني أمامهم
ممرين ملقى فيهم بقايا بشر !
*****
كم من التيه حائر و كم من الأسئلة المتألمة بلا إجابات؟
لبرهة تسمرت لا أعلم أين أنظر !
باغتني و هو يصرخ أأنت أختي ؟؟
لما تأخرت؟ تشبث في ذراعي قائلا سنعود إلى البيت؟
أنا فقط أريد جزءاً من باحة الدار !!
أين قدرتي على النطق ؟؟ ماذا أجيبه؟
*****
و أسرعت أهرب إلى الممر الآخر علني لا أجد هناك من يظنني ابنته أو أخته
ووقفت اكتم لهاثي لأجدها تنظر إلي باستنجاد و رجاء مكلوم !!
أمد يدي إليها لتجتذبني و تبكي و عندها خانتني الدموع
فمدت يدا صغيرة متعبة إلى وجهي و قالت لماذا تبكين؟ أنا لا أبكي !!!!!!
نعم فأنت أقوى مني و أنا من تضيق برفاهية الحياة و تختنق من توافهها !!!
*****
خرجت قليلا لتلحق بي و تقول أنت جميلة عيناك كما عيناها و ابتسامتك كما ابتسامتها
و أنا أنظر إليها حائرة هل أعرفها أو ربما هي قريبة من بعيد؟ و نظرت إليها و ابتسمت ابتسامة حائرة
فقالت ابنتي انت مثلها و لكننها ماتت و انا هنا لانني ام الذكور ... من لم تنجب بنتا لم تنجب قط !!!!!
احتضنتها و قلت أنا ابنتك فقالت لا ابنتي رحلت و أنت أخلى منها !!
*****
تجاعيد وجهها التي تظهر مئة من الأعوام استوقفتني ..... لابد أنها كانت جميلة جدااا في الصبا ...
هل كانت تعلم أن هذا مآلها؟؟ هي تتكلم بلكنة بلد آخر و ما من أهل و لا أولاد ولا أقارب هنا !!
قول لي و بالكاد أستطيع أن أفهم ... كنت جميلة و كان لي بيت كبير و عندي 9 من الأبناء و شردت قليلا
ثم راحت تغني أغنية عن السلاح و البارود و الحرب مع الأعداء ........
هي من العراق و مات أبناءها التسعة و هدمت دارها و أوصلها أهل الخير إلى هنا
*****
هي تضحك و تبتسم و تقول لي بكبرياء أنا أحب الحياة ..... و أنظر إلى عينيها بحثا عن معنى الحياة
*****
كم يغر المرء بالصبا و ينسى بأن الشيب سيأتي أخيرا
*****
كل سنة و كل أم بخير و عافية و معززة مكرمة في بيتها و في حضن أولادها و يحنوا عليها و يراعوها
يارب بارك لنا في أعمارنا و امتنا و نحن بكامل قوانا و صحتنا عقلنا ........


هناك 18 تعليقًا:

صبري سراج يقول...

الله اكبر علكي

تسلم دماغك ويسلم احساسك

شمس النهار يقول...

ماشاء الله البوست مكتوب حلو وبلغه سهلة الفهم
كل سنه وكل ام فقدت ابنها او بيتها في اي بلد كان ماكان جنسيته اوملته فهي في النهايه ام وفقدت كبدها

ReEm يقول...

بجد ربنا لايقسي قلوبنا على اهالينا ابدا واني لا قدر الله هيجي يوم عليا ارمي اهلي في مكان كدة يبقى ربنا ياخد امانتي احسن قبلها

ربنا يخلينا اهالينا و يهدينا لبرهم يارب

Fatma يقول...

قلبي وجعني يا لين اوي
مكتوبة بشكل رائع

كل سنة ومامتك بخير وكل الامهات بخير يارب

leeno يقول...

صبورتشي سراجتشي

تسلملي يا صبري يا رافع من معنوياتي

leeno يقول...

شمس النهار

ربنا يسمع منك و تسلميلي و يسلملي زوقك

leeno يقول...

ريم

ربنا يسمع منك و يارب يديم عليهم نعمة الصحة و يكرمهم و يعززهم دنيا و اخرة يارب

leeno يقول...

فنون

انا قلبي لسة واجعني من ساعتها

كل سنة و ماما طيبة يا قلبي

Yasmine يقول...

ياه يا لين فكرتينى بيوم ما زرت دار مسنين من حوالى شهر..و عرفت قصص لو حكيتهالك مش هتصدقى..اللى اولادها مليونيرات و رامينها فى الدار عشان زهقوا منها و اللى اهلها سرقوا ميراثها و سابوها تشحت قدام الدار
مهما اقولك على اللى جرالى مش هعرف اوصف..مجرد صباح الخير و ابتسامة و علبة عصير خلوهم طايرين من الفرحة..لكن الاكتئاب اللى جالى منعنى من انى اروح تانى..ربنا ما يحكم على حد ان اخرة حياته يكون شكلها كدا

كل سنة و مامتك بالف خير و ربنا يخليها ليكى و يحنن قلبك عليها :)

mUsLiM يقول...

والله ربنا يكرمك يا أختى على كلامك وأسأل الله أن يترجمه كل واحد منا بفعل وعمل على أرض الواقع ببر الأمهات والقرب منهن فى حياتهن وحتى بعد مماتهن لا أن نتذكرهن فى يوم وننساهن فى غيره ،،

انا طبعا مقصدش انك بتعملى كده ، لكن انا بتكلم بشكل عام وحتى بوجه الكلام لنفسى

لأن الحقيقه اللى ميقدرش حد ينكرها ان اليوم ده أصبح هو اليوم الوحيد غالبا اللى الابن أو البنت بتجيب هديه لأمها ،،

ياريت كل واحد يسأل نفسه هو جاب هديه لأمه كم مره فى السنه غير اليوم ده ..؟!!

ياريت كل واحد يسأل نفسه انت تذكرت حق أمك عليك كم مره فى السنه غير اليوم ده وبوست ايديها وقلتلها ربنا يخليكى ليا ..؟

على كل حال ، بدون جدال كثير

نسأل الله أن يرزقنا بر الأمهات

أما عن الموضوع وطريقة صياغته فهى لم تعجبنى كثيرا بصراحه

لأنى أحسست أن هناك إغراق فى الكلام الضمنى خاصة فى أول الموضوع بحيث يشتت ذهن القارئ عن الموضوع الأصلى

وأسأل الله أن يبارك فيكى يا أختى ، وأن يرزقكى البر والسعادة والفلاح والنجاح :))

ونسألكم الدعاء

السلام عليكم

Here i'm يقول...

فكرتينى بموضوع كنت كاتبه السنة اللى فاتت فى عيد الام فى المنتدى ..

كان أسمه أم الشهيد ..

تصدقى كنت كاتبه عن ام فى غزة .. و تعدى سنة و يبقى الحال على ماهو عليه !!

جميل قوى البوست دا ..

leeno يقول...

انا حرة

و ماماتك طيبة و بالف صحة و سلامة


انا مش اول مرة اروح و كل مرة برجع مكتئبة اكتر من المرة اللي قبلها

ربنا يديم علينا نعمة الصحة و ما يدوقناش لا الفقر و لا العازة لحد

leeno يقول...

Muslim

اهو على الاقل في يوم يفكر اللي بينسى و بيجيب فيه اي حاجة بدال ما يفضل ناسي على طول

و ربنا ما يحرم اي ام من حنية ولادها و حبهم ليها

ان شاء الله الموضوع الجاي يعجبك

انا كتبت احساسي بكل لحظة كان ليها اثر جوايا

و ربنا يسعدك و يرضى عنك دنيا و اخرة

مكنتش ناوية ادعيلك بعد رأيك في الموضوع بس قلت كله لوجه الله بقى هههههههههه

leeno يقول...

here I'm

و لو كنت كتبت عن ام في سنة 48 حتلاقي الحال على ما هو عليه

نورت المدونة

mUsLiM يقول...

ليه كته مكنتيش ناوية تدعيلى :))

ده انا غلبان والله

ههههههه

ربنا يعزك يا أختى ويبارك فيكى ويسعدك بأمك ويجعل أيامكوا كلها خير وحب

السلام عليكم

leeno يقول...

اهلا يا مصعب

مش كفاية الموضوع مش عاجبك و كمان ادعيلك ايه البعزقة دي يا اخي؟؟؟ ههههههههه


نورت المدونة

blackcairorose يقول...

كلماتك معبرة وأحساسك وصل ومشاهداتك كأني شاهدتها يا لينو

تمنياتي لكل أم بأحلى عيد ولكل أبنه وأبن بالوفاء لأمهاتهم كل يوم قبل أن يشعروا بندم ويتمنوا لو قدموا أضعاف ما قدموا لأمهاتهم كما أشعر أنا الآن رغم أن أمي رحمها الله ماتت راضية عني

أصدق تحياتي

leeno يقول...

نورتيني يا روز

ربنا يرحم والدتك و يهدينا لكل خير و بر و نقدمه لاهلنا قبل ما يفوت الاوان