16‏/03‏/2009

نفسي اكلمني

من فترة و انا عايزة اكلمني و مش قادرة
في حالة غريبة من الحزن الراكد بتسحبني ناحيتها
و بسببها مش بتكلم مع نفسي
طول الوقت في حالة هروب منها ....
عشان لو وقفت قدام نفسي و ابتديت اتكلم
و اواجه و احلل الاسباب و اوصل للنتايج
حلاقيني في حالة اكتئاب رهيب ....

مجرد التفكير في تغيرات الحياة
في الطرق اللي مشيتها (فاكرة انها بارادتي)
في اخر التغييرات اللي بمر فيها و انا نفسي افهم اسبابها
بتحرك حالة الحزن الراكد
و برغم اني محتاجة اوصل لقرارات مهمة
مش قادرة عشان اول حاجة لازم احسمها
هي حالة الحزن الراكدة
خايفة اصلا من مواجهتها لانها احتمال قوي جدااااا
تكسب و تسيطر على فترة طويلة من حياتي
و لايام صعب اقدرها
......


مش بحب التغيير بطبعي
و اخر سنة كانت مليانة تغيرات
و احد منها كان قرار صعب بجد
احترت كتير على ما قررته
و معرفش لحد اللحظة هل كان صح او غلط؟
تعبانة من التغيير
نفسي احس بتصالحي مع نفسي و استقراري و اماني
........


زهقت حالة اللاتناغم
حالة عدم التعرف علية
حالة الحزن الراكد
عدم الاستقرار
اشتياقي لاحساسي بالقوة
القدرة على البهجة
التفاؤل
الابداع
اللهفة و الحب (للحياة)
اشتقتلي
............

أخيرا اكتشفت اني مبقتش احب المطر لانه اول مسبب لسيطرة حالة الحزن الراكد و تحويلها لاحساس دائم
و الشمس نفس لقلبي من الاختناق اللي محاصره

.............

انا و الله ما عارفة لايمتا و ليش كل هاد؟




هناك 14 تعليقًا:

ReEm يقول...

لو لقيتي الدوا و الحل و الطريقة اللي تلاقي نفسك بجد

ما تبخلي عليا بيها اديني بحاول اكتر حاجة انه ما ياخدني الحزن الراكد ده و انشغل بحاجات تنسيني لو مؤقتا

اتمنالك تلاقي نفسك واله وتلاقي الراحة معاها

Fatma يقول...

Alone time
is when I distance myself from the voices of the world so I can hear my own

just try to hear your own voice

انا كمان بحاول بس في تشويش كتير اوي حواليا وجوايا بس خلينا نحاول

بوست رائع "حالة اللاتناغم " جبتي التعبير الرهيب دا ازاي؟!

غير معرف يقول...

:)

إن مع العسر يسرا

بإذن الله :)

Yasmine يقول...

بصى انا لحد امبارح كنت وصلت لدرجة اكتئاب عمرى ما عرفتها فى حياتى..و انا اللى طول عمرى بعرف امثل دور المبسوطة على طول مجرد الابتسامة العادية كانت مهمة شاقة عليا..و فجاة لقيت الناس اللى ما يعرفونيش بيسالونى ايه كمية الحزن دى..و لاول مرة فى حياتى الاقينى مش عارفة اخبى دموعى..بجد حالة ما تتوصفش بالكلام..مفيش حاجة واحدة ماشية زى مانا عيزاها تمشى..و شوية احاسيس كدا ما اتمناش لاى مخلوق انه يعرفها فى حياته ولا انه يعدى بيها

مش هقولك واجهى و اقفى و اصمدى عشان الكلام دا اثبت انه مالوش معنى الا فى الكتب و الروايات و افلام ديزنى..بس هقولك خلى عندك هدف واضح فى حياتك..و شوفى ممكن تعمليه ازاى و ابتدى اشتغلى عليه..حتى لو كان الهدف دا اجازة فى مكان على البحر ولا 5 كيلو ينقصوا من وزنك مثلا..صدقينى دى اكتر حاجة بتطلع من المود المزعج دا..يعنى انا مثلا ما ابتديتش افوق الا لما بدات ادور على مواعيد كورسات الاسبانى و شروط التقديم للماجيستير..يمكن دى مش اكتر حاجات مسلية الواحد ممكن يعملها فى حياته:D بس اهى خطوات لمستقبلى و فى نفس الوقت فرصة تخلى الوقت يعدى و تقلل وقت التفكير
life is too short to waste on depression
:)

leeno يقول...

ReEm

و الله يا ريم انا دايما بعرف اسيطر على حالات الاكتئاب او التعب النفسي
و بلاقي طريق للتفكير الايجابي و المبهج

و صدقيني المشكلة ان انا ملاقية نفسي و اللي ملاقياه مش ماشي مع حياتي !!

leeno يقول...

فنونتي

حالة اللاتناغم .. هي كدة فعلا انا قلت احساسي بس


المشكلة اني مش قادرة اسمع صوت نفسي و اصلا انا بهرب من الصوت دة يا فنون

عشان لو وقفت سمعته حيحاسبني على عمايلي فحق نفسي و انا بجد مش قادرة

leeno يقول...

ايمان


الحمدلله و نعم بالله

عليه توكلت و إليه أنبت و هو رب العرش العظيم :)

شمس النهار يقول...

لازم تحاربي الاحاسيس السلبيه دي
دوري علي حاجه بتحبيها اوي واعمليها
غيري الروتين اللي بتعمليه الصبح لما تصحي
حاولي تصلي اكتر اقرائي قرآن اكتر
لو في عمل تطوعي تقدري تعمليه انزلي واعمليه اغرقي شويه في هم غيرك

leeno يقول...

انا حرة

المشكلة ان انا عارفة انا عايزة ايه
و المشكلة اني فاهمة نفسي و اهدافي و كل اللي بعمله بعيد تماما عن اللي انا عايزاه و كل المتغيرات دي انا اخترتها برغم انها بعدتني جداااا عن اهدافي

ربنا يسهل بقى و حالة اللاتناغم دي تعدي و ارتاح

leeno يقول...

شمس النهار نورتيني

و الله انا ما عندي وقت فاضي لنفسي و انا اصلا مشغولة طول الوقت بشغلي و بالتطوع و الكتابة و الرياضة

بس هو الموضوع تغييرات حصلت تاعباني و مخلياني انا نفسي مش بطبيعتي

الحل ان انا لازم افكر بايجابية

بس المشكلة ان انا مش قادرة افكر اصلا و لا عايز اتكلم مع نفسي

mUsLiM يقول...

ألم نشرح لك صدرك ، ووضعنا عنك وزرك ، الذى أنقض ظهرك ، ورفعنا لك ذكرك ، فإن مع العسر يسرا ، إن مع العسر يسرا ، فإذا فرغت فانصب ، وإلى ربك فارغب

السلام عليكم :)

leeno يقول...

صدق الله العظيم

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

طب مش تطمنا اخبارك ايه وغايب كدة ليه؟؟؟


ربنا يكرمك و يرزقك رزق الحلال

blackcairorose يقول...

لينو

متهيألي أننا دائما نعرف سبب حزننا حتى لو أدعينا عدم المعرفة أو عدم وضوح المعرفة

أجلسي مع نفسك بمنتهى الصفاء والامانة والصراحة مهما كانت موجعة وستجد الاجابة طريقها اليك

معرفة الاجابة ليست هى الوسيلة لمحو الكآبة أو التخاصم مع الذات ولكنها على اقل تقدير أول الطريق

leeno يقول...

عندك حق

الهروب مش حل لاي حاجة

يمكن اقدر اواجه المشاعر دي قريب ة:)

نورتيني