20‏/04‏/2009

الريجيم و رخامته

دوامة الريجيم !!!!
الأكل الصحي
الحياة الصحية
الوزن الصحي
الرياضة الصحية
يخرب بيت الصحية اللي قرفتني في عيشتي !!
و من بعد متابعة برامج الشلل اليومي قصدي الهنا اليومي من برامج العمر المديد لمولانا السعيد !! انا مالي بدأت اخرف ؟ قصدي برامح الحياة الصحية
حياتي اتغيرت يا جماعة
ابتديت اهلوس هههههههههههه
فعلا ابتديت أعد على نفسي أكلي (وش مدبوح من العياط)
بعد حركاتي و يا ترى كافي و لا لازم و لابد كمان
و يا ترى كمية الدهون زيادة؟ يا ترى الكالوريز كتيير؟ طيب يا ترى باخد الكمية المطلوبة من الألياف؟ المعادن ؟ الحديد الكلس؟ (ناوية ابني عمارة مهو انا!!)
طيب يعني لما يمر من قدامي صحن اللزانيا و هو الصوص ساايخ من عليه و الجبنة منظرها بيشهي اللي عمره ما داقها (كيف المدمن؟)
و ريحته بتفححح و تقلي كلييييييييني (بيندهلي يعني اكسفه؟) طبعااا كل اللي صارلي سنيتين بحفظ فيه عن الريجيم و فوائد مش عارفة مين بيتبخر و بلاقي نفسي في نص صحن اللزانيا بترحم على نواياي البريئة في الريجيم !!!!!
و يا سلاااااام مثلا على صحن محشي و لا مقلوبة و لا بيتزاااااااا
طيب يعني شو الحل؟ معقول يعني اعيش حارمة حالي؟؟؟
طب و ان محرمتش حالي؟ اقطع حالي كل ما شفت بنت كسماتا حلوين؟؟؟؟ !!!!
كل ما اطلع بحالي بالمراية و اقول يا الله لو بس انزل كم كيلو؟؟!!! رح اكون مبسوووطة
أأخ لو اقيس وزني و الاقيني نحفانة شوووي بدون ريجيم شهر و ياااااااادوب انحف 3 كيلو؟
بصراحة اكتشفت انه من اهم اوجه الاستمتاع برفاهيات الحياة هو الاستمتاع بلأكل الشهي طيب ليش احرم حالي منه؟ و ليش انا مش زي البنات اللي بتاكل حتتك بتتك و مش بيبين عليها ابدااااااااااااااااااا!!!!!
شو هالعيشة اذا اهم متعها و هو الأكل بدي أنحرم منه (عيااااااااااااااااااااااااااااااااط)
نيجي بقى للرياضة ! يعني انا بشتغل 9 ساعات يوميا و ساعتين مواصلات و لسسسة بعد الهم هاد حقوم العب رياضة؟؟ قلناماشي حنلعب
طبعا اسبوعين و بعدين كل عام و انتو بخير بطلت اعرف طريق الجيم من وين !!
و الحل طيب؟؟؟ مرارتي انفقعت !
(طبعا انا رشيقة و بجنن يعني اوعوا حدا يفكر اني كلبوظة و بدي ريجيم ماشي ؟ و اللي بيقول العكس يا ويلووووووووو)
مين حابب يفش قلبه بنفس الموضوع؟

هناك 21 تعليقًا:

صبري سراج يقول...

هههههههههههههههههههههه

عادي عادي

هو صحيح انا موصلتش لمرحلة الهلوسة دي

بس ده لاني مكبر دماغي

بتخن ولما احس اني افورت اعمل دايت واخس

واتخن تاني وتستمر الحياة :D

اومال دكاترة الريجيم يشتغلوا ازاي

سيبي الناس تاكل عيش

ســـــاره يقول...

هههههههههههههه لا مالهاش حق الصحية الوحشة دي..تقرفك ليه في عيشتك يالونا

شوفي ياستي انا بطبعي اكلي قليل بس مش بحرم نفسي من حاجه..باكل كل اللي تشتهيه نفسي .. ومش بزيد غير 2 كيلو وبرجع انزلهم تاني الحمدلله..

بالنسبة للرياضة..فأنا سجلت جيم قبل كده وطبعا لظروفي اثبت الجيم فشله او العكس انا اللي اثبت فشلي في الإنضباط فيه D:
قمت سحبت منه وريحت نفسي ..لكن في المقابل بعوضه بالمشي..انا بمشي كتير اوووي ومسافات طويلة ودي بحد ذاتها مساعداني في عدم الزيادة ..

بس قطعتي قلبي عليكي وربنا D:
المسألة مش محتاجه كل الهلوسة دي لأن والله نفسيتك هتتعب كده خصوصا انك مش تخينه اوووي ..انتي كده قمر كلبوظ صغير:d

شمس النهار يقول...

:)
شوفي ياستي الموضوع بسيط جدا جدا
كلي علي قد نفسك بس قليل قليل
يعني بدل ماتكلي رغيف كلي نص بس تقللي حبه حبه يعني رغيف الا ربع وبعد كام يوم نص رغيف
وقيسي كده علي كل حاجه المعني انك ماتقوميش شبعانه خالص
زي الرسول الكريم ماقال
واهم حاجه انك بعد الساعه 7 بليل ماتكليش حاجه خالص في الاول هيكون صعب وشويه شويه هتتعودي وعلي ماتتعودي ممكن تاخدي ثمره فاكهه او واحدة طماطم او خيار او خس او جزر
لحد ماتتعودي علي قلة العشاء
وممكن تاخري الغدا للتغلب علي الحكايه دي يعني تتغدي الساعه 5 او 6
بس واهم حاجه الحركه لازم تتحركي كتير
ممكن تكوني بتشتغلي شغلانه مافيهاش حركه تحاولي انت تتحركي يعني لو بتشتغلي في مكتب طول النهار قاعده حاولي تقومي تتمشي في الغرفه
واستعملي السلالم بلاش الاسنسيرات خالص
واي عاده سيئه عندك تخص الاكل حاولي تمنعيها شويه شويه
زي لو بتحبي المياه الغازيه بطليها شويه شويه او الشيبسي او الشوكلاته او الحلويات الكتير صدقيني هتفرق معاكي كتير جدا
لوعملتي اللي بقول لك عليه ده هتخسي من غير حرمان وهتبقي زي الفل

mUsLiM يقول...

ايه يا بنتى انتى بتعذبى نفسك ولا ايه

ههههههههه

فعلا زى ما انتى قلتى من متع الحياة الإستمتاع بالاكل

وبعدين شكلك بتحسدى الناس اللى بتاكل حتتك بتتك

ههههههههه

لا بصراحه انا عمرى ما كانت معايا مشكله زى دى

بس غريب اوى دول الخليج الواحد بيزيد فيها من الهوا

يعنى من ساعة ما سافرت وانا زدت عشرة كيلو تقريبا مع ان اكل مزادش للدرجه دى

نفسى افهم السبب يمكن من القعده وعدم الحركة مش عارف

هوا واضح ان الاكل مع قعدة الشغل بتزود الوزن

لكن على كل حرام

حرام عليكى يا بنتى نفسى

لا طبعا مش تحرمى نفسك كده

وفى نفس الوقت مش تفتحى فى الاكل برده :))

احنا خايفين عليكى

وبعدين مالها الكلبظه

جميله والله :))

بس انا عندى سؤال

انا مش عارف اللزانيا دى بصراحه

لكن متهيقلى سمعت عنها او كلتها قبل كده

لكن ايه المقلوبه دى بقى ؟

يلا

السلام عليكم :)

غير معرف يقول...

متقوليش مرارتي اتفقعت,متقوليهاش

بعد الشر عليكي منها

ألف مليون بعد الشر عليكي بجد :)

.....

حكايتي مع الرجيم

ليا حكاية والله :)


زمان عملت رجيم,وخسيت قوي



وكان شكلي أيامها,رغم إني كنت زايدة شوية

الحمد لله مقبول قوي عند الناس


ووشي أيامها,خس وكان مقبول ,


دلوقتي والله يا لين

وزني خلاص عدى ال110 كيلو الحمد لله

حتى ورق الرجيم بتاعي,طلعته,ومعرفش هعرف أجيبه تاني,وهستعمله ولا لا


بس,مفيش مشكلة عندي خالص

لقيت ناس كتيرة,عندها مشاكل أكبر من دي بكتير


هي كل الحكاية,إن الزيادة في الوزن دي,بتسبب مشاكل صحية,وسبق وسببت لي فعلا مشكلة صحية


حافظي على وزنك,علشان تتفادي أي مشكلة صحية

بسمش تحطي في بالك

موضوع هوس الناس,بالرشاقة والجسم المحسوب بالورقة والقلم :)

mohamed ghalia يقول...

هههههههههههههههههههه
استحملى بقى عشان الرجيم هههههههههههه

leeno يقول...

مهو انت تتخن و تخس براحتك يا صبري مفيش مشاكل انما انا مش عادييي اتخن ابدااااالموضوع بيدايقني جداااااااا

leeno يقول...

سارة انتي رافعة من معنوياتي و الله

انتي ليكي حق حتى لو تخنتي انا لالالالالالالالالا

المشكلة اني في الشغل طول الوقت و لما بروح كتير ساعات برضه بشتغل

يعني بفضل قاعدة طول الوقت

بحاول امشي بس طبعا مش دايما بقدر

المهم بقى يا ستي

اني اكلي عادي مش كتير صحيح بس بحب الاكل اعمل ايه

leeno يقول...

اللزانيا يا مصعب اكلة ايطالية

نوع من انواع المكرونة اللي بتبقى شكلها مستطيل كدة و يتحطلها صوص ابيض و لحمة مفرومة مع صوص البندورة ( الطماطم) و جبنة

اما المقلوبة بقى يا سيدي دي اكلة فلسطينية (شامية برضه)

رز مع بتنجان و لحمة او فراخ و ممكن بدل البتنجان زهرة( قرنبيط) لذيذة جداااااااااا

انا بعذب نفسي عشان متخنش لاني بحب الاكل و عندي قابلية التخن و بسهولة و هو فعلا زي ما نت قلت

الحركة هي السبب !

يعني لو قارنت الحركة اللي كنت بتتحركها فمصر و طبيعة اكلك و انت مع العيلة اكييييد\ مختلفة جدااااااااااا عن الوضع الحالي

leeno يقول...

شموسة يا عسل

انا بعمل تقريبا اللي بتقولي عليه


مش بتعشى و دة من زمان

انا طبيعي بتغدى ستة و نص عشان ببقى مروحة من الشغل

و شغلانتي طبعا الحمدلله مفهاش حركة 9 ساعات على المكتيب ! بحاول كل شوية اقوم و اتحرك بس طبعا مش بقدر دايما

و الحمدلله انا مش من النوع اللي بيحب الشوكولاتة كتير يعني كل فين و فين لما اكل حتة

مشكلتي اني بحب الطبيخ و السندويتشات و العيش و الرز

حبقى استعمل الاسانسيرات و احاول اقوم مش شبعانة على الآخر


و اديني ابتديت امشي بعد ما اروح من الشغل ان شاء الله بفايدة

leeno يقول...

ايماااااااان

وحشتيني ايييه يا بنتي فينك كل دة مش بتيجي عندي ليه :)

ربنا يقدرك و تخسي تاني

هو فعلا انا اللي مضايقني من الوزن الزايد انه بيعمل مشاكل صحية

دة غير المشاكل النفسية لما الواحد يحاول يشتري هدوم و يلاقي كل الموديلات مش لايقة عليه تقريبا

المهم بقى انتي انوي تعملي ريجيم و خليكي دايما مع الاكل الصحي

ان شاء الله حتبقي زي الفل

leeno يقول...

محمد غاليا

انا بستحمل عشان حياتي تبقى صحية

الربان يقول...

تحياتي

مبروك الريجيم....و ان شاء الله ربنا يثبتك و تستمري الي حين تحققي هدفك.

اعتقد لو حضرتك اخذتي الموضوع بانك انت صاحبة القرار...بحرمان نفسك من اشياء تحبيها...يمكن يكون اسهل من حرمانك منها لغرض الريجيم...اقصد ان تقولي انا لن اتناول اللزانيا لانني لا اريد تناولها الان....تربية لروح الارادة في نفسي...و تعويد نفسي ان تكون تحت سيطرتي انا ...و ليس انا التي تحت سيطرتها....


تحياتي و تقديري و موفقة ان شاء الله.

غير معرف يقول...

لا والله يا لين:)

بتابع بس,مش عارفة

إرهاق شوية يا لين:)

معلهش:)

معزتك كبيرة بإذن الله:)

ReEm يقول...

اكتر تعليق فرسني بتاع صبري بجد الرجال مرتاحين من الناحية دي بيخسو بسرعة مش زي الستات تلاقي الرجال من حركتين هوب خس و انتي يادوب مؤشر الميزان بيراجع نفسه يروح ناحية الشمال ولا لا

كانه قلبك حاسس انا الفترة دي عملت رجيم و فعلا خسيت بشكل كويس بس بدأت ازيد لكن حلفت اني مش هرجع لوزني السابق بإذن الله هانزل يا اثبت

المشكلة عندي بقى الموضوع بيجي بإكتئاب و زعل و خنقة فظيعة و خصوصا اني بحب الشكولاتة و ليا اسبوعين من غيرها فمش هقولك النفسية ازاي حتى المشي تقريبا كرهته و يدوب بغصب نفسي على نص ساعة في اليوم ومتقطع كمان

بس حاليا مش بعمل رجيم قررت اخفف في الاكل بس هو صحيح مش بيبان على الميزان بس بيبان في اللبس و الشكل العام وده الاهم اصلي لما بحرم نفسي بوصل لحد معين و انفتح فتحة بطالة بتضيع كل حاجة فخلي النفس على التخفيف لحسن الواحد كل ما يكبر خلقه بيضيق اكتر

ربنا ينصرنا انا و اياكي على الكيلوات الزايدة و نوصل للوزن اللي نرغبه

dr.lecter يقول...

انا عاوز اعمل ريجيم

بجد

مابفيتش اكل غير مره واحده وبروح مشي لغايه موقف السيارات علشان انزل الترهلات اللي عندي مع اني رفيع اصلا بس ماتساليش ازاي

بصي الصوم احسن حاجه مع مشي مستمر كل يوم

مش هاقولك تصومي كل يوم مدي العمر

بس خليها اتنين وخميس علي الاقل لمده سنه

وهتشوفي النتيجه بس طبعا لازم تعملي شويه رياضه وبلاش النووم الكتيير

Yasmine يقول...

جيتيلى على الجرح يا لين :D
نفسي اعرف مين اللى قال ان الرفع دا حاجة حلوة زمان كان جمال الست بيتقاس بحجمها و كل ما تبقى اتخن كل مايتدفع فيها مهر اكبر :D
الريجيم دا من اكتر الحاجات اللى بتعككن عليها فى الدنيا..مش فاهمة يعنى على اساس ايه الواحد يشوف اكل بيحيه و يسيبه عشان طبق خس ولا خيار وطماطم :S
ولا الشوكولاتة دى كمان من اكتر الحاجات اللى جابتنى ورا
بس تعرفى ان نص ساعة رياضة فى اليوم بتفرق فوق ما تتخيلى و اهم حاجة انك ما تحرميش نفسك من حاجة بتحبيها يعنى كلى اللى انتى عايزاه بس بكميات معقولة و وقفى اكل قبل النوم بساعتين..انا بعمل كدا و الى حد كبير فرق معايا على الاقل فى الحفاظ على وزنى

leeno يقول...

ريم حبيبتي

ربنا ينصرنا و يثبتنا و يقوينا و يبعد عننا زيادة الوزن و نخس على ما نبقى راضيين و زي الفل :)

المشكلة يا ريم اني بتخن من الهوا!!!

leeno يقول...

الربان

ححاول اطبق مقولتك يمكن تنفع !

نورت المدونة

leeno يقول...

د. لكتر

ترهلات ايه بس ؟؟؟ عيش حياتك :) الحاجات دي لو مش بتاثر على الصحة مش مهمة عند الاولاد خالص :)

leeno يقول...

انا حرة

كلنا بنعاني من نفس المشكلة!!

انا لو اعرف مين اللي خلا الرفع هو مقياس الجمال .... مش حسيب حاجة مش حعملها فيه

انا مش بحرم نفسي

بس مش باكل كتير برضه و مع ذلك بتخن