22‏/06‏/2009

قسمة ونصيب

في حركة تدل على الحيرة، لف يحيى يده الى الخلف حتى بلغ الفقرة الخامسة وحكّ الجزء الممكن من لوح الظهر ، ثم وضع وسادة بين جذعه المتقدّم وبين نهايات فخذيه المضمومتين مشكلاً زاوية 45، ثم تنهّد حائراً...قالت أمه: طيب تهاني!!.فرد الحضور ردّا سريعاً: خشومها كبار مثل قطرميز الورص *..لعاد اختها سناء؟! العائلة: عيونها زغار مثل حبوب المغص.. أخته عيشه بصوت خافت: شو رايكو بكوثر؟..هزّت ام يحيى رأسها وهي تعيد ربط الاشار: طولها شبر!!..عايش: طيب فاتن بنت تركي وحوح؟.. بتقرط بالسين..قالت عمته صيته..ما في غير وفاء المعنّقة ؟ فعلّق احدهم: هاي بتقرط بالواو ..لعاد تسنيم؟! نحيفه..شو رايكو بنداء؟؟... حلوة بس مش متعلمة!! ..طيب مرح؟!..ابو يحيى: موظفة وشايفه حالها..طيب سمر؟! شايش: خالها سوكرجي وخريج سجون..قال احدهم مشدّدا على حرف السين...بسّ ما في غيرها، مرام!! فأحبطه آخر: ابوها نكد وأخوتها همل..طيب اعتدال بنت خالتنا عوفه: تنحنح عيّاش بصوت مسكون فيه النوم والصمت المعتق ونسف الاقتراح: اعتدال بتحب الباميا ويحيى ما بحبش الباميا...صمتت العائلة أكثر من خمس دقائق بعد ان فرغوا من تفنيد أسماء القائمة الأولى..قاصدين تجميع عدد جديد لغايات الغربلة والوصول الى التصفيات النهائية..ومن ثم ترشيح عروس مناسبة للمدعو يحيى..
في هذه الأثناء تناول يحيى ابريق الشاي، سكب كأساً بارداً غيّر من جلسته قليلا..دون ان يتخلى عن الوسادة التي في حضنه، بينما لا زالت تمر تلك الاسماء والأشكال التقريبية من بين أذنيه وعلى شاشة مخيلته مثل الرصاص الطائش دون تعيين..دس ابو يحيى يده تحت شماغه وتساءل: فزّة ظل عندها بنات؟..ردت صيته: آخر وحدة تجوزت بحرب الستّة ، ثم عاد وسأل كرمة العلي عندها؟؟ فتصدت اخته صيته للجواب ثانية : يا زلمة بنتها الزغيرة من جيل سلفتي نوفه!!.اخذ شهيقاً عميقاً..ثم التفت الى يحيى الذي كان يرفع بنطلون الرياضة ابو 3 خطوط حتى أعلى ركبته، سأله: شو رايك يابا؟!!..حكّ يحيى كرشة رجله قائلاً : أي وحده منهن المهم تكون شبه جمانة مراد.. ولّللل مشان الله...
انفضت الجلسة في ذلك المساء، تاركين الحل بيد النصيب، مؤمنين بحكمة غالباً ما تقال عند الافلاس من البحث: تا تحكم القسمة !!..وبطريقة ما تفلت كل المعايير السابقة من قناعات وثوابت العائلة والعريس، وتحل القسمة فجأة ..ويتزوج يحيى: قال شهود عيان انهم شاهدوا يحيى في قمة سعادته وهو بصحبة امراة: خشمها كبير وعيونها زغار، قصيرة، نحيفة، وبتقرط بالسين والواو، غير متعلمة لكنها موظفة، ويقال ان خالها خريج سجون ويدعي الكوع ، ووالدها ما بضحك للرغيف السُّخن واخوتها همل..وتحمل كيساً كبيراً من الباميا...
و هلا عمي !!

هناك 9 تعليقات:

Fatma يقول...

هههههههههههههههههههههههههه

خراااااااااااااافية بجد راااااااااائعة

اسلوبها جمييل بشكل انا كأني كنت شايفاهم وقاعدة معاهم

بجد يا لين جميلة واول مرة اشوفك بتكتبي بللهجة دي

بس تحفة بجد وواقعية جدددددا

وحشتيني

dr.lecter يقول...

اييييييييييييه انت فين ياستنا؟

دي كلها غيبه ؟ انا قلت بقي الشغل مقطع بعضه وطحن لدرجه ان العنبكوت عشش علي باب المدونه ؟

بس حلو البوست ده انا قلت برده لازم ترجعي بحاجه حلوه في ايدك

mUsLiM يقول...

:))

ده يحيى العمليه باظت معاه على الاخر

لأ بس عاجبنى اوى

البنطلون ابو تلات تلات خطوط

تخيلت انا المشهد ده اوى على فكره وهو بيرفع البنطلون لأعلى ركبته

ههههههههههههه

وياريتنى ما تخيلته

والمشهد اللى برده تخيلته اوى مشهد عيّاش المتنحنح :))

واضح انه نحنوح اوى لا وانا متخيل رده وهوا بيقول اعتدال بتحب الباميا ويحيى مبيحبش الباميا

متخيله بيقول كده بكل هدووووء وطمأنينه مع نبرة تحذير ونذير

ههههه

على كل حال رغم ان الكلمات اللى مفهمتهاش كتيره فعلا فى الموضوع :))

لكن جمعت القصه :))

ونسأل الله أن يرزقنا السداد وحسن التوفيق

ومنكونش زى يحيى بعد العمر ده كله :))

تبقى مشكله

هههه

وحمد الله على السلامه يا اختى

السلام عليكم

ReEm يقول...

حمدلله على السلامة الاول

و ثانيا
هههههههههههههههههههههههه كبيرة على القصة دي بجد حلوة موت و اسلوب السرد لذيذ اوي و فعلا بتحصل و شوفت زيها كتير قدامي الواحد احسن ما يتشرط وينقي من البداية خليها للنصيب طلع شي كويس خير طلع شي وحش لا قدر الله اهو لا اتشرطت ولا تشمت حدا فيك

Yasmine يقول...

حلوة اوى يا لين بجد تسلم ايدك :)

عشان كدا بالظبط انا ما بحبش فكرة انى احط مواصفات..اقتنعت بجد ان المواصفات دى بتتحط عشان تتخالف و تتكسر فى الاخر

mohamed ghalia يقول...

اخيرا رجعتى تانى
اتأخرتى كتير
حمدا لله على سلامتك
اسلوبك المرة دى وفى كل مرة هايل

leeno يقول...

تسلمولي كلكم

انا اسفة اني كتبت الموضوع بطريقة تبين انه لية

هو لكاتب في جريدة الرأي الأردنية

انا مش شاطرة كدة الحقيقة


وحششتوني بس الشغل بجد ضغط كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييررررررررررررررررررررررررر

10 ايموشنز بيعيطو

Unknown يقول...

طـقع يـا لينو:)

من الآآآآآآآآخـر جد!!!

leeno يقول...

اشي فاخر على الاخر يا مياسي و على راسي كزدرة


هههههههههههههههههه