20‏/12‏/2010

My 32 Birthday


A few days ago I heard that life starts after 30 And

!!!Oh TRUE!!!

This year and just this year

I started to deal with Universe (if I can call it this way) the way I should have

I can say now that I know what happiness is; finally I generally know how to dream, plan, adjust, achieve my dreams and remain happiness.

I am in peace with my soul and body

I accept the other and believe in me

I feel blessed for having my friends, Job, mother and all the abilities that allow a decent life standard.

Thank GOD I have a PROPERLY working brain

It’s not that I have no challenges nor concerns or I don’t get those *&^$@ days, but I learned how to handle all that and maintain a mix of stability, ambitions, self esteem and satisfaction in my heart. And I believe the years to come will be just better.

All what it takes is being brave in dreaming and believing ………….

Thanks to all who had a role in making me the way I am today

Including those who wrote the true enlightening books I read

16‏/12‏/2010

Please Do it for you or for any reason but not other ppls opinion

Choices Shouldn't be based on what people will say:

"Your choices for "who you do and what you do" should be based on the simplicity, ethics, and considerate outcomes. On the contrary, choices made based on the fear someone will talk about you is an element that should not be taken into consideration."

Steve Santagati


SO TRUE STEVE


What do you think
.....

03‏/12‏/2010

هل ألوم القدر أم أشكره ؟



أشكره لأنك لست قريب و يؤلمني أنك بعيد
أحب ذاك اليوم الذي ساقني فيه القدر إليك
أعترف بأن ملامح الحياة تغيرت منذ ذاك اليوم
احتضاني لذاتي لثقتي لأيامي للحظاتي لفرحتي لجسدي كل ذلك تغيرت ألوانه و أشكاله
ما علمتني إياه الحياة و ما أحاول أن افهمه عنها كله أعيدت صغيته بداخلي
و كذلك لا أنكر أن لهذه الرقة الدافقة في قلبي طعم غصة اللهفة و الشوق الدائم
لا تتساءل فأنا أحبك
و نعم هو طعم آخر للحب
يشل تفكيري و اعتراضي و يوقف قواي قبل أن تقمع هذه الدقة المتدفقة حين أسمع صوتك
لا أعلم من ألوم على هذا الحب
أريد له النور و الكثير من الإشارات الحمراء تقول لي توقفي
و لا أعلم كيف أتقدم و ليس بمقدوري أن أتوقف و كذلك لا مجال للتراجع

يساعدني القدر قليلا لأنك بعيد و لأنك منذ آن لآخر قريب
أقرأ فيك هذا التوتر اللحظي للحب و تلك الإشارات اللا إرادية
التي يطلقها المتوتر من حب لا يعلم تصنيفه و يخاف أيضا من تسميته
و لكني أعلم أنه بعد الفراق يغيب

أخاف أن أسأل الغد و يجيبني عما فيه
و أتوق شوقا لهذا الغد بكل احتمالاته
إذ علمتني أن الحياة تستحق أن لا نوقفها خوفا مما فيها

شكرا أيها القدر ... و ترفق بي أرجوك

10‏/11‏/2010

حالة خاصة



عن أحد شبابنا

اللي زيه زي كتير من ولاد البلاد العربية

شاب اتربى على الاخلاق و الدين و في عمر 18

قرر انه عارف الحياة و محدش غيره يفهم فيها

و الحياة زي ما فهمها هي عبارة عن

متعة مهما كانت:

تشمل :فلوس باي شكل و كم و طريقة - شكله حلو – جذاب – بنات – خمرة – سهر و شمات هوا – و شوية صحاب لزوم المزاج !

و بس

خلص الثانوية و اهله فرحانين في ابنهم لانه طول عمره متفوق في دراستة و بوادر فهمه الجديد للحياة لسة مظهرتش علنا و بعتوه على ارض الاحلام امريكا

و هناك عمل اللي اهله محتاجينه و درس و نجح و اتفوق و ترسخ مفهومة عن الحياة زي ما وضحت من شوية

و حب بنتين في نفس الوقت وحدة مركونة على الرف لانه مستنيته يرجع حضنها مهما عمل و مهما بعد

و بنت امريكانية فاهمة زيه الحياة !!

اتزوجها في عمر 21 سنة و في عمر 23 خلف ولد

و في يوم من الايام خانته (بمفهومنا احنا عن الحياة)

و كان عمر ابنهم سنتين و صحيت جواه فكرة الخيانة و ابتدى يفكر في مفهومه مرة تانية عن الحياة

و رجع للدين

و حصل الصدام بينه و بين زوجته

و اخيرا الطلاق

و بحسب القانون الامريكي

الولد مع الام

و طبعا احتدت الخلافات و اخدت الولد و طلعت امر محكمة بانه ممنوع يقرب منه و ملزم بنفقته

و ماشوفوش بعدها

و اتجوز تاني البنت اللي مستنياه و هي الحقيقة من شرق اسيا و مسلمة

و خلف كمان ولد

و برضه احتدت الخلافات بينهم ووقع الطلاقلكن بيشوف الولد مرة في الاسبوع و بيقضي معاه الاجازات

حاليا بعد 18سنة الولد الاولاني تم 20 سنة


و على بروفايله على الفيسبوك

كاتب اسم اب امريكي( اللي هو زوج امه)

و الديانة مسيحية كاثوليكية

و وجهة النظر السياسية : الحزب الجمهوري الامريكي

و له صديقة عارض صورته معاها و الاتنين شبه عراة في الهالوين

و حاليا بيدرس على حساب الجيش و قريبا حيتخرج ضابط في سلاح الجو الأمريكي

==============================

الولد التاني عمره 15 سنة و على بروفايله على الفيس بوك

كاتب اسمه و اسم ابوه الحقيقي

الديانة مسلم و لي الفخر

وجهة النظر السياسية : لايوجد

و ملهوش صديقة

و يحلم يدرس هندسة


الشخص اللي انا بتكلم عنه

مرباش لا الولد الاولاني و لا الولد التاني

الامهات ربوا الاتنين

===========================

سؤالي

اشمعنى اي حاجة في الفتاوى الدينية خاضعة للنقاش و التطوير و التغييرالا موضوع زواج الرجل من امرأة من غير دينه

يا ترى حرية زواج الرجل منطقة محرمة في فتاوانا الدينية؟

واي ما يخص المرأة عرضة للتشدد الديني مهما كان غير مبرر

و اي ما يخص الرجل منطقة محرمة لا يمكن الاقتراب منها؟

اي حد حيقولي انه حالة هاد الشخص حالة خاصة

يراجع معلوماته و حيعرف انها ظاهرة متكررة و بكثرة